Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Hjemmelaget pesto

Jeg har ikke tatt ferie helt ennå, men kjøkkenet og blogging er ikke det som prioriteres først i varmen. Det gjør heller ikke solsenga, for denne jenta syns de siste par dagene har vært i varmeste laget! Men litt skygge og latskap er fint i varmen det og, og maten blir gjerne av det litt enklere slaget. Da er det fint å ha noe godt tilbehør på lur som gjør middagen litt mer spennende - slik som pesto.

Tradisjonelt sett skal det være pinjekjerner i pesto, men disse får man ikke i alle butikker, og det er i tillegg relativt dyrt. Jeg har brukt valnøtter istedenfor pinjekjerner denne gangen, og syns det blir minst like godt. Du kan også forsøke andre nøtter.

Valnøttpesto

Bladene av en potte basilikum
0,5 dl revet parmesan
1 fedd finhakka hvitløk
Ca. 1 dl valnøttkjerner

0,5 - 1 dl kaldpresset oliven- eller rapsolje
Litt sitronsaft
Salt og pepper

Hakk valnøttene og rist dem gjerne i ei varm stekepanne. Kjør valnøtter, basilikumblader, parmesan og hvitløk i en kjøkkenmaskin eller med en stavmikser til alt er hakket. Tilsett litt salt, pepper, noen dråper sitron og omtrent en halv desiliter olje og bland godt. Ha evt. i mer olje til du syns konsistensen er passelig, og mer sitron, salt og pepper etter smak. Jeg liker at pestoen er litt tørrere enn den man får kjøpt på glass, men det er smak og behag.

Oppbevar pestoen i en tett boks eller glass i kjøleskapet. Den bør nok brukes opp i løpet av ei ukes tid. Smaken er etter min mening overraskende mye bedre enn butikkjøpt pesto, så det blir garantert ikke noe problem å spise den opp!

Bruk pestoen som pizzasaus, i pastaretter, til kylling, hvit fisk, grillmat eller som pålegg på skiva - kjempegodt!

Nyt varmen og sommeren, enten du velger sola eller skyggen ;)