Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Bananis

Selv om været lurer oss innimellom har vi allerede hatt noen skikkelig flotte dager med sol og varme, og flere skal det bli etter hvert som mai kommer og sommeren nærmer seg. Med sol og varme blir ofte matlysten litt mindre, men man får desto mer lyst på noe kaldt, friskt og godt. I fjor gikk denne bananisen ned på høykant, og det tipper jeg den kommer til å gjøre i år også! Den er søt og god, og kan fungere som en liten kveldsmat, et mellommåltid eller en hverdagsdessert :)

Bananis
2 porsjoner

2 bananer, frosne i biter
2-3 ss kokosmelk eller annen melk

Sjokoladebiter, hakka nøtter eller andre typer strø du liker

Frys bananene i biter, 4-5 biter per banan er fint. Gjør du som meg og alltid har bananbiter i frysen, så kan du lage deg is på to minutter :) 

Kjør de frosne bananbitene i en kjøkkenmaskin med kniver så de blir godt hakka. Ha i kokosmelk og kjør videre til konsistensen endrer seg og blir myk og glatt, som soft-is.

Kokosmelk er ikke absolutt nødvendig, men jeg syns det runder av banansmaken og gjør seg godt. Jeg har ofte lagd bananis uten kokosmelk/væske, og det går bra det og.

Server isen med en gang, kanskje med noe godt strø på toppen eller sjokoladesaus hvis du virkelig skal kose deg! :)

Prøv deg gjerne fram med annen frossen frukt eller bær, kokosmasse, nøttesmør, sitron, mynte eller andre smakskombinasjoner, det kommer i hvert fall jeg til å gjøre framover! Vær likevel obs på at det er bananen som gir den kremete konsistensen, så la den være hovedingrediensen.