Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Havrelapper - egg og havre i skjønn forening

Lapper er og blir en gjenganger på mitt kjøkken. Det er veldig enkelt å lage noen skikkelig sunne og gode lapper, og samtidig er de litt mer stas å spise enn et par kjedelige brødskiver.

I bunn og grunn trenger du bare to ingredienser, egg og mel, så tilsetter du vann eller melk til røra får passe konsistens. Jeg bruker ofte havremel når jeg lager lapper. Havre og egg er to av mine favoritter når det kommer til anvendelige, sunne og gode matvarer. Kombinasjonen av næringsstoffer er også en vinner. I egg får du masse gode proteiner, en mengde ulike vitaminer og mineraler, sunt umettet fett, litt mettet fett og noe kolesterol. Egg har tidligere hatt dårlig rykte på seg med tanke på kolesterol-innholdet, men med mindre du har veldig høyt kolesterol er ikke egg noe du trenger å fjerne fra kosten din.

Du får imidlertid minimalt med karbohydrater fra egg, og ingenting fiber. Her kommer havren inn i bildet, med masse fiber, langsomme karbohydrater og også en god slump sunt fett og protein. På toppen av det hele får du kolesterol- og hjertevennlige betaglukaner. Lurer du på hva betaglukaner er, så kan du lese mer på bramat.no.

Så hvem kan si at lapper ikke er bra for deg?

Havrelapper
4-5 stk

2 egg
4 ss havremel
1/2 ts bakepulver (hvis du ønsker de litt luftigere)
Melk eller vann til passe konsistens

Bland sammen ingrediensene dine, la røra stå å svelle 10-15 minutter hvis du har tid, og stek.

Jeg pleier å ha litt søtning i røra når jeg spiser lappene med bær, eller ei lita klype salt når jeg spiser dem med vanlig pålegg. Prøv deg gjerne også fram med cottage cheese. kesam, yoghurt, hakkede nøtter, nøttemel, gulrot- eller eplerasp i røra. Det meste kan brukes, og det blir nesten godt uansett!