Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Tacosalat

Etter ei helg hjemme i Lyngdal er jeg nå litt på tacokjøret, så da kunne jeg ikke annet enn å lage en hverdagsversjon når jeg fikk lyst på taco denne tirsdagen.

Tacosalat er et fint alternativ til den vanlige fredagsvarianten. Tips til en litt sunnere taco er å velge karbonadedeig framfor kjøttdeig. Det ekstra mettede fettet i kjøttdeigen har de færreste godt av, og det utgjør en viktig forskjell i kostholdet å bytte den ut, spesielt med tanke på hjertehelsen. Nettopp dette er grunnen til at de med høyt kolesterol rådes til å bytte ut blandingsprodukter slik som kjøttdeig, pølser, kjøttkaker og andre farseprodukter med produkter som er laget av renere og magrere kjøtt.

Ost er også en av de ingrediensene i taco som inneholder en del mettet fett. Her kan du velge en magrere variant, eller du kan gjøre som meg og heller passe litt på hvor mye du tar. Å fjerne eller bytte ut ost fra tacoen er ikke et alternativ her i hus altså!

Tacosalat

Her er det ingen fasit på ingrediensene. Bruk det du liker! Jeg brukte:

Hjertesalat
Ruccola
Cherrytomater
Agurk
Mais
Rødløk
Paprika
Karbonadedeig m/tacokrydder
Ost

I tillegg hadde jeg litt lettrømme, tomatsalsa og hjemmelaget guacamole. Guacamole smeller du enkelt sammen av most avokado, litt hakka hvitløk og en skvis sitronsaft.

Veldig enkel og kjapplagd middag, som også er sunn, god og gir en følelse av helg midt i uka! :)