Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Gledelig jul!

Nå nærmer det seg! For min del kan tida bare fly fram mot mandag ettermiddag når jeg endelig kan sette meg på toget hjem til jul :) Jeg kommer hjem til ferdige julekaker og julemiddager og kan bare nøye meg med å være villig kjøkkenhjelp når det trengs. Jeg er heldig!

Derfor blir det ikke lagd så veldig mye julemat og julegodt her før hjemreise, men noe blir det alltid. I år ble det fløtekarameller, marsipan, fudge og noen gode sjokoladepepperkaker. Jeg syns det er moro å lage noe nytt hvert år, og denne gangen var det fudge og sjokoladepepperkakene som ble testet ut og begge deler falt i smak. Jeg har også prøvd meg på en veldig god sjokoladepavlova som absolutt kan anbefales hvis du vil lage ei flott kake til juleselskapet. Ekstra pluss for at den er enkel å lage og lett å tilpasse til både cøliakere, laktoseintolerante og de med IBS (lav fodmap).

Som en siste julehilsen har jeg samlet noen enkle, gode måltider og annet snadder du kan lage både nå og i romjula - hvis du skulle få plass og tid innimellom alt det andre ;)

Frokosten er kanskje ikke så tradisjonspreget som flere andre måltider i jula, så her kan det være litt enklere å teste ut noe nytt, for eksempel noen gode, sunne vafler, ei deilig frokostblandingarme riddere eller scones. Er du ute etter julesmak så gjør litt nellik, kanel og kardemomme underverker. Veldig godt i scones er det i hvert fall! 

Hvis det blir litt mye risgrøt i desember kan byggrynsgrøt være et fint alternativ. Og akkurat som med risgrøten kan man lage dessert av restene, byggrynskrem med rød saus. Den røde bringebærsausen er også nydelig til is og andre desserter.

Av søtt, sunnere snadder er kakemenn, kokosboller og karamellisert nøtteblanding gode forslag. Eller du kan velge å gå for noe godt og usunt, slik som Rocky Road Fudge.

Til slutt et ønske om ei riktig god jul og et godt nytt år :)