Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Arme riddere

Av og til må gamle matretter dras frem fra glemselen. Arme riddere hadde jeg ikke spist på flere år inntil nå nylig da det plutselig ble forslått som svar på et av ukas mange "Hva skal vi spise?"-spørsmål. Arme riddere forbinder jeg med loff og fint brød, men det er ingenting i veien for å bruke grovbrød. Jeg syns resultatet blir best med et luftig grovbrød uten hele kjerner og frø. Et tyngre og kompakt brød suger til seg mindre væske, og da forsvinner litt av poenget. Jeg syns også det blir såpass mye smak av mange kjerner og frø at det rett og slett ikke går så godt overens med den søte eggeblandingen. Det er i hvert fall min erfaring i løpet av de siste par ukene med diverse ridder-måltider.

Arme riddere
2 porsjoner

4 brødskiver

2 egg
2 dl melk
2 ss sukker eller tilsvarende søtning
En god dæsj kanel og kardemomme

Pisk sammen alle ingrediensene til røra i en bolle. Legg oppi brødskiver og la dem ligge et par minutter å bli gjennomtrukne mens stekepanna blir varm. Stek brødskivene 2-3 minutter på hver side til de blir gyllenbrune. Serveres varme med syltetøy eller det du måtte foretrekke.

Sannelig ingen dum frokost eller kveldsmat dette her - en lur måte å bruke opp litt tørt brød på også, hvis du trenger en unnskyldning ;)