Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Mango- og bringebærsmoothie

Det er ikke så ofte jeg slenger sammen en smoothie, men det burde vært oftere. Smoothie er veldig godt og en fin variasjon i kostholdet. Ikke minst er det sunt og faller som regel i smak hos både barn og voksne!

Det kan være greit å ha noe mer enn bare frukt og juice i smoothien, da slipper du å bli så raskt sulten igjen. Jeg brukte litt gresk yoghurt denne gangen, og du kan med fordel også ha i en avokado for å få et enda mer mettende og godt balansert måltid.

Ønsker du enda flere kalorier og sunt fett kan du tilsette et par spiseskjeer kaldpresset olje, gjerne oliven, linfrø eller raps. Dette er et godt tips til de som ønsker seg opp i vekt også. Undervekt (i tillegg til overvekt) er ikke gunstig for revmatikere, blant annet fordi en undervektig kropp er mindre motstandsdyktig mot infeksjoner.

Mango- og bringebærsmoothie
2 porsjoner

1 mango i biter
2 dl frosne bringebær
2 dl eplejuice
3 ss gresk yoghurt
Evt. 1 avokado

Kjør alle ingrediensene i en blender til konsistensen har blitt glatt og kremete. Jeg liker å spise smoothie fra skål med skje, men vil du ha den mer flytende tar du i litt mer juice.

Smoothie kan være en veldig fin måte å få i seg frukt og bær på, men også grønnsaker. Å snike inn noen spinatblader, en tomat eller litt grønnkål er ikke noe problem. Spørs om ikke jeg må gjøre det neste gang jeg lager smoothie :)