Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Matvarer for sunnere bakst

I oppskriftene mine bruker jeg innimellom matvarer som er ukjente for noen. Jeg tenkte derfor å presentere noen av disse matvarene, med bruksområde, fordeler og hvor de er å få kjøpt.

Jeg begynner med to produkter, kanskje de to jeg bruker mest når jeg gjør gjærbakst og annet snadder litt sunnere, slik som disse bollene og pannekakene :)

Sukrin Gold

Bilde fra Funksjonell mat

Bilde fra Funksjonell mat

Jeg har tidligere prøvd meg litt frem med ulike sukkererstatninger, men sukrin gold har blitt favoritten. Det finnes flere varianter av sukrin, men jeg syns sukrin gold gir en rundere og bedre smak og den kan også brukes i sammen mengde som sukker, noe som gjør bakeprosessen enklere. Jeg vet mange bruker tagatesse, stevia eller krysningsprodukter mellom stevia og sukrin som sukkererstatning, men jeg synes disse er vanskeligere å dosere i bakst, og passer bedre i drikke, smoothies og deiger/rører hvor man kan slumpe litt og volumet ikke er så viktig. Les mer om de ulike sukkererstatningene i funksjonell mat sin søtstoffguide.

Sukrin gold gir 1 kcal per teskje og passer også fint for diabetikere. Jeg trenger sikkert ikke legge ut som hvorfor man ikke bør ha i seg for mye sukker (det har jeg også såvidt nevnt tidligere), men det er et viktig poeng at revmatikere kan oppleve å reagere med mer smerter og plager ved for høyt sukkerinntak og derfor bør begrense mengden. Da kan sukrin gold være et fint alternativ.

Sukrin gold fåes kjøpt i helsekost eller i velassorterte dagligvarebutikker.

Fibra fullkornshvetemel

Bilde fra Møllerens

Bilde fra Møllerens

Fullkornshvetemel blir mye brukt her i hus og erstatter sikta hvetemel i det aller meste. Dette melet er sammalt, altså blir hele kornet brukt, og melet er derfor mye mer næringsrikt enn sikta mel som stort sett bare inneholder kjernen av kornet. Det betyr at sammalt mel framfor sikta inneholder mer av både fiber, kalsium, jern, magnesium, b-vitaminer og en hel haug av andre næringsstoffer. Det er ikke ett fett hvilket mel man bruker, og det er ikke uten grunn at man sier fine kornprodukter inneholder mye "tomme karbohydrater".

Fibra fullkornshvetemel er i tillegg ekstra finmalt, noe som gjør at man får en veldig myk bakst og ikke ender opp med boller som minner om rundstykker. Dette melet får du i de aller fleste dagligvareforretninger.

Jeg kommer til å skrive om flere produkter etter hvert, men kom gjerne med tips eller gi beskjed hvis noe er uklart :)