Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Hverdagsvafler

Disse vaflene er supergode - hverdagsmat skal jo være godt det og! Vaflene er sunne, grove og kan fint erstatte brødskiver innimellom. Et veldig bra alternativ til barn (og voksne) som kan bli litt kresne og matlei!

hel-vaffel-for-web.jpg

Hverdagsvafler
Nok til 4 plater, 3 hvis du bruker et større vaffeljern som jeg gjorde

2 egg
80 gram sammalt mel - jeg bruker ofte en blanding av havremel og fint, sammalt spelt/hvete
80 gram kesam/cottage cheese
20 gram sukrin gold eller tilsvarende søtning/sukker
1 ts bakepulver
Litt kardemomme

0,5 dl melk (evt. vann)

Pisk sammen egg og kesam/cottage cheese. Bruker du cottage cheese vil jeg anbefale å bruke en stavmikser så du slipper klumper i røra. Bland i melet litt etter litt og deretter resten av de tørre ingrediensene. Til slutt har du melk i røra til den får en passe tykk konsistens. La alt svelle i noen minutter før du steiker. Server vaflene lunkne og nystekte.

vaffel-spist-for-web.jpg

Med vafler er det mange muligheter for variasjon. Søtning er ikke nødvendig, men du kan også variere med most banan, honning eller vanlig sukker. Type mel kan varieres etter hva du har i kjøkkenskapet, men bruk gjerne sammalt mel, så er fiber- og næringsinnholdet på topp. Å raspe ei gulrot oppi røra er heller ikke verst!

På vaflene hadde jeg smør, litt rømme og syltetøy. Du kan fint bruke "vanlig" pålegg på disse vaflene også, men da ville jeg kanskje valgt å kutte søtning og kardemomme i røra. Prøv gjerne smøreost med røkelaks og vårløk eller gulost, skinke og paprika :)