Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Hverdagsvafler

I går koste jeg meg noe veldig med nystekte vafler! Dette er ikke de typiske søndagsvaflene med masse smør og hvetemel som man hiver innpå plate etter plate og føler seg lettere uggen med dårlig samvittighet etterpå. Disse vaflene er grove, sunne og gode, og to plater er nok til å holde deg mett lenge. Veldig fine som kveldsmat og et veldig fint alternativ til barn (og voksne) som ikke er så gira på tørre brødskiver!

Hverdagsvafler
Nok til 4 plater, 3 hvis du bruker et større vaffeljern som jeg gjorde

2 egg
80 gram mel (havremel og/eller bokhvete for et glutenfritt alternativ)
80 gram kesam/mager kesam
20 gram sukrin gold
1 ts bakepulver
Litt kardemomme

0,5 dl melk (evt. vann)

Pisk sammen egg og kesam, ha deretter i melet litt etter litt og resten av ingrediensene. Til sist blander du melk i røra til den får en passe konsistens. La alt svelle i noen minutter før du steiker. Server vaflene lunkne og nystekte, da er de best!

Med vafler er det mange muligheter for variasjon. Av søtning kan du for eksempel bruke most banan eller honning istedenfor sukrin gold. Søtning er heller ikke absolutt nødvendig, men jeg liker det :) Bruk også det melet du ønsker, men velg gjerne et av fullkorn slik som havremel, sammalt spelt eller fullkornshvetemel. Å raspe ei gulrot oppi røra er heller ikke verst!

På vaflene hadde jeg smør (som er en nødvendighet etter min mening), litt rømme og syltetøy. Du kan fint bruke "vanlig" pålegg på disse vaflene også, prøv gjerne smøreost med røkelaks og vårløk eller gulost, skinke og paprika :)