Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Kosttilskudd: Gurkemeie

I dag har jeg lyst til å komme med litt informasjon og betraktninger rundt kosttilskudd, og spesielt gurkemeie. 

Jeg vet at mange med revmatisk sykdom prøver ulike kosttilskudd i håp om å bedre smerter og plager. Det finnes en del kosttilskudd beregnet på revmatikere, og felles for de fleste er at de ikke kan garantere noen effekt. Om man merker bedring, og eventuelt hvor mye, er forskjellig fra person til person. Jeg kommer ikke til å anbefale et spesifikt kosttilskudd (med unntak av omega 3), men jeg har inntrykk av at mange er nysgjerrige og interessert i å prøve noe. Da er det greit å være klar over hva som finnes, hva man eventuelt bør velge og hva man kan forvente dersom man bruker det.

Et utbredt kosttilskudd for revmatikere og andre med betennelsessykdom er gurkemeie. Gurkemeie har blitt brukt som krydder og medisinplante i tusener av år, og forskning har vist at komponenter i gurkemeie kan ha medisinske fordeler. Den viktigste komponenten kalles curcumin. Curcumin er en sterk antioksidant som også virker betennelsesdempende. Det er dette som gjør at gurkemeie kan være gunstig for revmatikere.

Gjengitt foto fra flickr, delt av Steven Jackson

Gjengitt foto fra flickr, delt av Steven Jackson

Likevel er det ikke bare å gå i krydderhylla på matbutikken å kjøpe gurkemeie og bruke det i middagen. I vanlig gurkemeiekrydder er det bare rundt 3 % curcumin, så det skal mye krydder til for å få noen medisinske fordeler av det. For de fleste vil det mest aktuelle være å kjøpe kapsler med ekstrakt , for eksempel på helsekost. I ekstrakten er gjerne mengden curcumin 95 %. Vær likevel obs på at opptaket av curcumin i tarmen kan være lavt, så det er lurt å velge et gurkemeie-tilskudd som er tilsatt piperin. Piperin finnes blant annet i svart pepper og øker absorpsjonen av curcumin. Curcumin er også fettløselig, noe som betyr at kapslene bør tas sammen med et måltid som inneholder fett slik at absorpsjonen økes ytterligere. Det er veldig synd å bruke penger på et tilskudd som kan gi effekt men som kroppen ikke klarer å utnytte. 

Det er vanskelig å si hvor mye og hvor lenge man må bruke tilskudd av gurkemeie før man eventuelt merker bedring, dette er individuelt og lite forsket på.

Jeg vil understreke at jeg ikke har noen forutsetning for å anbefale gurkemeie. For noen vil det kunne hjelpe og for andre kan det være penger ut av vinduet. Del gjerne erfaringer med meg hvis du har :)