Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Søtpotetstaver som tilbehør til fiskemiddagen

Etter dette pratet om omega 3 er det på sin plass med en skikkelig god og omega 3-rik middag. Jeg hadde litt grønnsaker å bruke opp før kjøleskapet ble forlatt i ferien, så denne gangen ble det laksefilet med søtpotetstaver, brokkoli og gulrøtter. Enkelt og greit og med få ingredienser.

Søtpotetstaver, eller søtpotetfries, er en slager rundt om på ulike mat- og kostholdsblogger, og et middagstilbehør som har vært en gjenganger på mitt kjøkken ei god stund. Det er også et finfint alternativ til poteter, ris eller pasta, og en god måte å få i seg mer grønnsaker på (potet regnes jo ikke lenger som en av fem om dagen).

Søtpotetstaver
2 personer

1 midddels stor søtpotet
2 eggehviter
Salt
Revet parmesan
(Parmesan er ikke nødvendig hvis du ikke har det liggende, bruk bare eggehviter eller  erstatt parmesan med brødrasp eller spennende melsorter. Krydder er også lov!)

Skrell og kutt søtpotet i staver på størrelse med vanlige pommes frites. Dypp søtpotetstavene i eggehvite og legg de på et steikebrett med bakepapir. Dryss over parmesan, krydder og litt salt og steik på nest øverste eller øverste rille i ovnen på 200 grader.

Jeg pleier å la de steike i 20 minutter, men steiketida avhenger av størrelsen på stavene og ovnen din. Står brettet på øverste rille må man være litt obs så de ikke blir brent. Hvis jeg står på kjøkkenet og passer på pleier jeg slå på grillelementet på ovnen de siste minuttene. 

Det er ikke alltid jeg får søtpotetstavene like sprø, men gode blir de uansett! En dæsj med ketchup gjør også susen.

Sammen med laksen, som jeg bare stekte i steikepanna med litt salt og pepper, og de andre grønnsakene som jeg kokte ved siden av ble dette kjempegodt! :)