Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Julematen - noen tips

Nå ligger selve juleuka foran oss, og med all den gode maten som da er tilgjengelig kan det være på sin plass å dele disse ordene jeg skrev for Sørlandsbadet trening for et par uker tilbake :)

Å spise sunt har kanskje ikke det store fokuset i disse juletider. Nå er det julemat, tradisjoner og sju slag som gjelder, ikke fem om dagen, fisk og fullkorn. 

Samtidig har man jo ikke lyst til å sitte i timevis med stinn mage i stram kjole eller trang dressbukse på julebordet, julekvelden eller i juleselskapet. Det finnes noen ting du kan gjøre for å unngå de verste utskeielsene, uten at det går utover julekosen. Her er mine forslag:

  • Ikke sult deg, og spis sakte. Du tenker kanskje ikke over det, men hvis du er skrubbsulten vil du spise både mer og fortere når maten først kommer på bordet. Innen du rekker å kjenne på metthetsfølelsen er du langt forbi å være passe mett og godt på vei til å føle deg som en litt stramt surra svinesteik. Spis sakte og vent noen minutter før du eventuelt tar en ny porsjon.

  • Ta til deg litt av gangen. De fleste av oss spiser opp det som er på tallerkenen, selv om vi er mette før den er tom. Ikke spis etter at du har blitt mett. Hvis du syns det er uhøflig å la noe bli liggende igjen på tallerkenen, ta mindre til å begynne med og forsyn deg heller flere ganger.

  • Frukt og grønt. Pass på å fremdeles få i deg nok frukt og grønnsaker. I jula som ellers i året kan med fordel minst en tredjedel av middagstallerkenen være grønnsaker. I tillegg til å fylle opp med få kalorier og gode næringsstoffer gjør grønnsakene godt for fordøyelsen som har en litt ekstra tøff jobb i jula.
     
  • Ikke spis på impuls. Kjenn etter om du virkelig har lyst på før du spiser. Står det noe spiselig på bordet foran deg er det fort gjort å spise på impuls. Flytt gjerne kakefatet eller godteriskåla vekk fra der du sitter. Det er mye lettere å overspise når man bare kan strekke seg bort å ta en bit enn når man må be noen sende fatet

  • Beveg deg. Selv om kostholdet kan være i en unntakstilstand i jula, trenger ikke resten av livsstilen å være det. Gå en fin tur i skogen eller nabolaget, dra innom treningssenteret eller lek ute med barn og barnebarn. Bruk aktivitet og frisk luft som et pusterom fra alt det andre som skjer i jula, og slapp av med god samvittighet etterpå.
     
  • Sist men ikke minst; Kos deg! Det er bare jul ei gang i året. Dersom du lot være å starte jula i oktober og gir deg etter nyttårsfesten, betyr de fete middagene, kakene og godteriet lite for helse og vekt i det store og hele. Nyt jula!

Med ønske om ei nydelig jul,
Renate

Bildene er hentet fra matprat.no