Blogg

Sunne og varierte oppskrifter, tips og råd 

Min lunsjsalat

Mens vi snakker om frukt og grønt er det på sin plass med en god salat. Det er ingen fasit på salat og du kan ha i det du har lyst på. Jeg deler den salaten jeg hadde til lunsj i går for å gi litt inspirasjon til å innføre salat som måltid litt oftere.

Hvis du lager salaten selv kan du liksågodt kutte opp det dobbelte av hva du trenger, så har du nok til to dager. Det sparer masse tid og det blir litt mindre tiltak å få i seg grønnsaker i hverdagen.

I min salat var det drøye 300 gram frukt og grønnsaker, mest grønnsaker. Det tilsvarer tre av de fem om dagen. Ei gulrot og en klementin i tillegg så er dagens kvote fylt opp, stjerne i boka hvis du får i deg enda mer!

Min lunsjsalat

Noen blader hjertesalat
En neve cherrytomater
En bit agurk
1/2 avokado
Litt rødløk
Noen sukkererter
Litt snackspaprika
En bit sharonfrukt
1 egg
Noen cashewnøtter

 

Andre gode salatingredienser er fetaost eller andre ostetyper, bønner, linser eller kikerter, fullkornspasta, tunfisk, skinkebiter, eple og utallige andre varianter av frukt og grønnsaker. Proteinrike ingredienser som egg, fisk, kjøtt (gjerne hvitt), ost og belgvekster holder deg mett lengre, så er det veldig lenge til neste måltid tar du mer av disse.

Jeg hadde karridressing ved siden av salaten, men annen dressing, pesto eller en god olje fungerer like fint :)