Blogg

Ernæringsrådgiver som deler sunne og varierte oppskrifter og tips om kosthold 

Baconsurra torskefilet med søtpotetstappe

Nå er det på tide med en middag igjen, og sannelig ble det ikke fiskemiddag ;) Jeg prøver bevisst å være flink til å spise fisk til middag minst et par ganger i uka, og ellers bruke fiskepålegg hvis jeg har med knekkebrød eller brød på jobb.

Det er ikke tilfeldig at det stort sett er fisk til middag her på revMat heller. Fisk bør være en viktig del av kostholdet, ikke minst for revmatikere. Ønsker man å redusere betennelse i kroppen så er fisk essensielt og et stort steg på veien til en friskere kropp. Dette handler mye om de viktige omega 3-fettsyrene man finner i fisk, spesielt den fete, men også fordi et økt inntak av fisk ofte betyr redusert et inntak av rødt kjøtt som bidrar med mye omega 6 som vi godt kan ha mindre av. Også den vanlige kyllingen man finner i butikken kan ha mye omega 6 fordi den har blitt oppforstret på kraftfôr basert på soyaolje. Ved å ha legge ut en del fiskeoppskrifter her håper jeg å inspirere til at flere spiser mer fisk i hverdagen og ser at det slettes ikke trenger være hverken mer tidkrevende eller vanskelig enn annen middag :)

Jeg har skrevet litt mer om omega 3 og omega 6 i tidligere innlegg. 

Over til dagens middag, som var både kjapp, enkel og god!

Baconsurra torskefilet med søtpotetstappe

Torskefilet
Baconskiver
Rosenkål og spinat eller andre grønnsakker etter ønske

Søtpotetstappa
3-4 porsjoner

1 stor søtpotet
1 middels stor potet
2 hvitløksfedd, finhakket
Ei ss smør
En skvett melk - rundt ½ dl vil jeg tro
Litt salt og pepper

Skrell og kutt opp potet og søtpotet, ha alt i ei gryte sammen med finhakka hvitløk og ha i nok vann til at det dekker alt. La det koke et kvarters tid til alt er mørt, hell av vannet og stamp. Tilsett smør og ha i melk til konsistensen er passe. Smak til med salt og pepper.

Mens potetene koker surrer du et par baconskiver rundt hver torskebit og kutter rosenkål i to. Når potetene nærmer seg ferdig kokt steker du rosenkål i litt smør sammen med spinaten (eller bruk de grønnsakene du foretrekker, rosenkål er ikke for alle!). Jeg hadde også i litt paprikakrydder for ekstra smak. Etter 3-4 minutter tar du grønnsakene ut av panna og har i den baconsurra torsken. La fisken steike mens du stamper og gjør ferdig stappa. Snu torskestykkene etter et par minutter og la ligge enda et par minutter til fisken flaker seg og er ferdig.

Hele middagen er unnagjort på 20 minutter! Du kan ha saus til, men med ei god stappe syns jeg ikke det er nødvendig, for tørt blir det ikke :)